En onsdagstanke

Jag har länge funderat över varför det är så okej att hacka på människor när det kommer till vissa saker. Varför det är okej att säga till mig att jag stavar dåligt. Jag menar, jag vet om det mycket väl. Men det är inte okej för mig att säga till någon annan att den har klätt sig i helt fel färger, målar asfult och dessutom tar värdelösa foton. Det kan jag inte säga, för det är inte okej. Men det är ju lika sant som att jag stavar dåligt. 

Det är till exempel alltid okej att ifrågasätta den smala tjejes matvanor, säga åt henne att hon ska äta mer, kommentera varje gång hon inte äter upp. Eller att säga rakt ut till henne att du, nu ser du väl lite väl smal ut va? Har du anorexia eller? Jag undrar verkligen varför en del tror att det är mer okej att säga åt den som är smal att äta mer än att säga till den som är tjock/mullig att inte ta den där extra tårtbiten. 

Att kommentera att någon flicka har stora bröst är även det något som är allmänt accepterat, för det är något som "alla" vill ha. Och då måste man ju få prata om brösten och uppmärksamma personen med stora bröst om det, som om hon redan inte visste om hur hon ser ut. Men inte skulle det vara okej att gå fram till en småbystad tjej och kommentera just det, hennes icke existerande bröst.

Jag stavar dålig och försöker bli bättre, jag är smal och äter tills jag blir mätt. Kan det inte bara få vara så?

Kommentarer
Postat av: nathalie

så sant så!

2011-06-29 @ 23:37:12
URL: http://likebeatinghearts.devote.se
Postat av: lisa

så sant som det är sagt

2011-06-30 @ 01:35:03
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Kajsa

det är så himla konstigt att vissa grejer verkar vara "okej" att kommentera på, som det med brösten. herregud, kan inte folk bara fatta att det finns gränser!

2011-06-30 @ 20:49:03
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/
Postat av: jeppster

haha, urlackning, dör av garv!

men jag lovar att jag inte ska anmärka mer på din stavning (yeah right).



men jag tycker om dig ändå emelie!

2011-06-30 @ 22:40:32
Postat av: Emelie

Jag syftade inte så mycket på dig faktiskt utan mer allmänt. Jag tycker det är intressant hur det kan vara mer okej att säga vissa saker och jag undrar varför det är just så. Är det för att man vill ha det man hackar på eller för att bli bekräftad på vad man kan (som när man tillrättavisar någon)? Både och antagligen, och säkert någon ytterligare anledning som jag inte kan tänka ut just nu.

2011-06-30 @ 22:55:55
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: malin/lokalresan

Eller hur. Har på senare tid känt samma med ålder lite. Varför tror vissa äldre att de alltid vet bättre än yngre (mig i det här fallet) om allt, inklusive saker de aldrig ens testat själv?

2011-06-30 @ 23:55:50
URL: http://lokalresan.blogg.se/
Postat av: Emelie

Malin: Förstår precis vad du menar, har upplevt det själv. Det blir så himla svårt och jag kommer aldrig på något bra att säga när jag hamnar i en sådan situation men det kan ska göra är väl att ifrågasätta personen varför den säger just så. Fast jag blir alltid så chockad att jag inte kommer till tals.

2011-07-01 @ 13:22:31
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: felicia

Det tycker jag absolut det får vara. Jag har också funderat mycket på det. Du har helt rätt. Och förresten är jag också dålig på att stava. Jag har alltid fått höra att jag är jätteduktig på allt annat inom svenskaämnet som har med skrivandet att göra, men just stavning är min svaga sida. Jag vägrar numera publicera något som inte stavningskontrollerats. Jag är rädd att någon ska påpeka min brist, och så kommer jag bara bli ännu mer medveten och nervös av det.

2011-07-01 @ 22:18:48
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0