Guide: Hur man gör en gif i photoshop!

Idag läste jag Elsas fina blogg vilket jag gör precis varje dag faktiskt. Hon hade gjort en gif som var hemskt pixlig och då undrade jag för mig själv hur det kom sig för jag vet ju (efter att ha läst Elsas blogg lite för noga) att hon har photoshop. Men det visade sig helt enkelt att hon inte visste hur man gjorde. Så det här är till dig Elsa och alla ni andra såklart som undrar hur man gör en gif i Photoshop. Det är mycket enklare än vad det ser ut med alla gråa smått identiska bilder som kommer här, men frukta inte. Prova bara!


När du klickar upp PS går du in under fliken Window och väljer animation. Då kommer en avlånga rutan fram som ni ser längst ner på bilden.



Sedan öppnar du alla bilder som du vill ska vara med i animationen.



Sedan så markerar du alla bilder, en i taget, och kopierar dem. 



Sedan väljer du en bild där du vill börja göra gifen. Vilken spelar ingen roll, ordningen går att ändra på. När du väl valt skapar du ett eller flera nya lager och kopierar in bilden/bilderna som ska vara med i gifen.



Brevid papperskorgen nere i animantions fliken finns en knapp där man kan lägga till lager. Där klickar du i så många lager som gifen ska innehålla.

För att inte bara en och samma bild ska synas i gifen så avmarkerar du lagret/lagrena som du vill ha bort. Vilket man gör genom att klicka bort ögat. Alltså ska det bara vara ett öga på den bilden du vill ska synas.



Där det står 0 sec klickar du för att välja hur lång tid du vill att bilden ska visas. Du får välja tid på varje bild (det finns säkert ett smartare sätt att markera alla samtidigt men det har jag inte kommit på än).



När du sedan är klar och vill spara väljer du save for web & devices.



Då kommer det upp en ruta som ser ut så här. Där kan man nämligen välja själv vilken storlek man vill ha på gifen. På min blogg får det bara plats med 600px så det fick det bli. Jag hoppas verkligen inte att jag krånglade till det nu. Här får ni en översiktlig gif av hur man gör en gif. Hoppas det hjälper!



Lycka till!


Kommentarer
Postat av: felicia

Bästa Emelie, vilken kanonguide! Jag reagerade faktiskt också på att elsas gif var så pixlig. Det brukar aldrig bli lika bra kvalité på dem som stillbilderna, men så illa brukar det faktiskt inte vara. Själv har jag haft stora problem (som kommit helt plötsligt) på kvalitén med mina bilder. Så oerhört frustrerande! För det spelar ju inte riktigt någon roll hur bra bilder man tagit och hur fint man redigerat dem om de ändå blöder och blir pixliga. Men nu, efter mycket tid och energi tror jag att jag hittat en lösning.



Ja blev väldigt sugen på att göra fina gifar nu, fy vad länge sen det var! Det brukar alltid liva upp så mycket!

2011-08-02 @ 21:38:27
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Vicky

supertack för tipset! mina gifar har alltid blivit små och pixliga för jag använt mig av gifsidor. himla söt är du med, du har en ny follower! kram!

2011-08-02 @ 22:53:40
URL: http://vickys.se/
Postat av: Emelie

Felicia: Tack så himla mycket! Jag letade igenom halva internet förut för att lösa mitt gif-problem. Jag kan verkligen bli helt tokig när jag inte kan lösa ett bild relaterat problem, haha! Vad skönt att det löste sig för dig!



Ja gör det, vore kul att se! :)



Vicy: Vad kul att det var till någon hjälp! Och tack så väldigt mycket! kram!

2011-08-03 @ 07:35:13
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: Ariana

Vad är det för photoshop som du använder?! :D

2011-08-08 @ 21:04:37
URL: http://marijuanaplease.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Ariana: Jag använder CS5 men jag tror det ska gå bra med tidigare upplagor! :)

2011-08-08 @ 21:17:29
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: Magpie

ooo, bra tips! Orkar aldrig gå igenom Photoshops egna tutorials, men den här var mycket trevligare! :)

2011-11-07 @ 19:47:05
URL: http://magpiesatsunrise.blogspot.com/
Postat av: Maja

Hejsan min gif slutar "rulla" efter att den har visats en gång, då stannar den alltså. Vad är felet?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0