Photoshop tips.

Jag är verkligen inget proffs på det här, och det jag kan har jag lärt mig via att googla fram tips, kollat på tuturials och kolla in andra bloggares fototips. Så det finns antagligen något bättre sätt att göra det på än det jag tänkte visa nu och det jag visat här förut. Men nog om det.

Ni som har instagram vet att det finns en effekt där som heter tilt shift, det innebär att man suddar ut delar av bilden för att få det i mitten att bli centrerat och se litet ut. Det finns objektiv som fixar det (ett sånt objektiv har Underbaraclara och hon använder det ofta, så ofta att det har gjorts en ganska så rolig parodi på det). Men ett objektiv är ganska onödigt då det är lätt som en plätt att ordna i photoshp. Här kommer ett väldigt överdrivet exempel på hur det kan se ut. Mest för att vi verkligen ska se konstrasterna på de småbilderna här. 

Välj en bild. Helst en med perspektiv. 
Jag ändrade lite ljus och kontraster på bilden för den såg lite tråkig ut innan. Men det är en annan historia.
Det du behöver göra nu är att duplicera lagret så du får två likadana bilder. Det gör du genom att höckerklicka på bakgrundslagret och där klickar du duplicate layer. Annars så kan du bara dra lagret ner mot den lilla a4 sidan bredvid papperskorgen så kopieras det.
Sedan trycker du på filter>Blur>Gaussian blur.
Då kommer det upp en ruta där du får välja hur mycket blur du vill ha. Här tog jag 18, det är ganska så överdrivet annars tar jag kanske 6-8 pixles blur.
Efter det är det bara att klicka på suddet och börja sudda bort bluret för att få fram fokus i bilden.
Så här blev det. Det är väldigt slarvigt gjort men jag hoppas ni förstår principen. Här kommer några andra bilder som jag gjort samma sak med men inte använt lika stark blur.

Man kan ju såklart använda det här med blur på hundra andra sätt såklart. Här har jag tillexempel bara blur i kanterna på bilderna:

Och här har jag gjort precis tvärt om och placerat det suddigaste i mitten av bilden.
Hoppas det var till någon hjälp!

Kommentarer
Postat av: Karoline

jättebra tips fina du! tack :)

2011-11-15 @ 23:08:51
URL: http://ikarolineshuvud.blogg.se/
Postat av: Jennie

Länken till parodin fungerar inte..

Kolla gärna in min blogg! Har eget företag sen ett år tillbaka och jobbar med grafisk formgivning och modern konst!

2011-11-16 @ 10:26:42
URL: http://www.lifeofjennie.blog.com
Postat av: Emelie

Jennie: Nu ska länken fungera! :)

2011-11-16 @ 18:19:47
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: Matilda

bilderna blir magiskt vackra!

2011-11-21 @ 11:25:58
URL: http://quietland.blogg.se/
Postat av: sommerfuglen.

prøver ut denne metoden, men når jeg skal "sudde" bort blur-en,så blir der jeg "sudder" gult! eller rødt! eller en annen farge. hvordan blir jeg kvitt dette?

2011-11-22 @ 21:01:05
URL: http://burdeburde.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0